Основні нововведення щодо контролю за трансфертним ціноутворенням
Перелік операцій, які можуть визнаватись контрольованими, розширено операціями з реструктуризації бізнесу, під час яких платник податків передає частину своїх функцій (та як наслідок потенційні можливості та вигоди) нерезиденту, що призводить до зменшення рівня доходу та/або фінансового результату такого платника (Підпункт «е» пп.39.2.1.4 ПКУ).
Змінено методологію обґрунтування цін в операціях із сировинними товарами (прийшли на заміну біржових товарів). Метод порівняльної неконтрольованої ціни залишається пріоритетним, але використовуються котирувальні ціни (включають, зокрема, результати біржових торгів, ціни, отримані з визнаних агентств із прозорою звітністю щодо цін, статистичних агентств або від урядових агентств із ціноутворення), та платник податків має підтвердити дату ціноутворення шляхом інформування контролюючого органу (підпункт 39.3.3.4 ПКУ).
Для платників податків, які входять до міжнародних груп компаній, запроваджена трирівнева документація з ТЦ (підпункт 39.4 ПКУ:
- звіт в розрізі країн міжнародної групи компаній (Country-by-Country Reporting) для компаній, сукупний консолідований дохід міжнародної групи компаній, в яку входить такий платник податків, за фінансовий рік, що передує звітному року перевищує еквівалент 750 мільйонів євро. Передбачається, що податкова служба буде обмінюватись цими звітами з іноземними податковими органами;
- глобальна документація (майстер-файл)(Master file) для компаній, сукупний консолідований дохід міжнародної групи компаній, в яку входить такий платник податків, за фінансовий рік, що передує звітному року перевищує еквівалент 50 мільйонів євро;
- документація з ТЦ (Local file) – розширено перелік інформації, яка має бути зазначена у документації з ТЦ.
Введено нову форму звітності – повідомлення про участь в міжнародній групі компаній, яку платник податків має подавати одночасно зі звітом про КО.
Передбачено можливість визначення вартості нематеріальних активів та компенсації за передання функцій за методикою зіставної оцінки вартості, яка ґрунтується на розрахунку поточної вартості (дисконтованої вартості) майбутніх грошових потоків.
Для операцій з придбання робіт (послуг), нематеріальних активів, інших предметів господарських операцій, відмінних від товарів платником податків у документації з ТЦ має бути обов’язково обґрунтовано наявність розумної економічної причини (ділової мети). За відсутності ділової мети у таких операціях застосовується фінансова різниця, яка збільшує фінансовий результат до оподаткування на суму понесених витрат.
Регламентовано процедуру проведення платником податків пропорційного коригування (зменшення розміру податкових зобов’язань з урахуванням проведеного контрагентом-нерезидентом коригування своїх зобов’язань, виходячи з умов, що відповідають принципу «витягнутої руки»).
Ці зміни наберуть чинності з 1 січня 2021 року.
Сектор комунікацій Головного управління ДПС у Чернігівській області