Задля збереження соціальної стабільності на Чернігівщині
(матеріал підготовлено в порядку правової обізнаності)
Відділення Національної служби посередництва і примирення (далі – Відділення) відповідно до Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», в процесі виконання визначених завдань, значну увагу приділяє моніторингу стану соціально-трудових відносин на підприємствах, в установах, організаціях області з метою вжиття заходів щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), мітингів, зборів, акцій протесту (в т.ч. страйків).
Враховуючи висновки прогнозних даних на друге півріччя поточного року викликає занепокоєння соціальне становище в трудових колективах закладів освіти, охорони здоров’я, житлово-комунального господарства області, що може знаходити свій вираз у акціях соціального протесту. На фоні предвиборної компанії такі акції можуть мати політичний відтінок з метою підвищення впливу політичних партій у виборчих перегонах.
З метою правової обізнаності зацікавлених сторін, надаємо роз’ яснення. Акція протесту (збори, мітинг, вуличний похід, пікет, припинення роботи, страйк) – це, як правило, масовий, публічний захід громадян або окремої категорії громадян, який проводиться з метою привернення уваги суб’єктів влади, громадськості, роботодавців до неврегульованих проблем в різних сферах життя суспільства і супроводжується гаслами, застосуванням в деяких випадках наочних засобів (плакатів, символіки), аудіо та відео обладнання. Право громадян України на мирні збори, про проведення яких завчасно повідомляються органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, гарантується частиною 1 ст. 39 Конституції України, підп. 3 пункту б ст. 38 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Частиною другою цієї статті встановлено, що обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку – з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей. Відповідно до частини другої цієї статті обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання може встановлюватися судом відповідно до закону. Спеціального закону, який регулював би суспільні відносини у сфері мирних зібрань, законодавство України на сьогодні не має.
Серед різноманіття форм акції протесту особливе місце займає страйк, проведення якого регламентовано ст. 19, ст. 24 Закону України «Про порядок вирішення колективних рудових спорів (конфліктів)».
Відмінність страйку від інших акцій протесту (мітингів, демонстрацій, походів, пікетів, зборів, голодування тощо) полягає у наступному.
По-перше, страйк може бути застосований лише працюючими, тобто фізичними особами, які знаходяться у трудових відносинах із юридичною особою або фізичною особою-підприємцем на умовах трудового договору. Інші акції протесту можуть бути застосовані не тільки працюючими, але й іншими категоріями громадян (пенсіонерами, студентами, безробітними тощо).
По-друге, проведення страйку регламентовано у Законі України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)».
По-третє, страйк проводиться виключно у робочий час, тобто у час, коли працівники, відповідно до законодавства, умов колективного договору і трудового договору з підпорядкуванням правилам внутрішнього трудового розпорядку зобов’язані виконувати свої трудові обов’язки. Інші акції протесту зазвичай проходять у неробочий час (наприклад, у перерві на обід чи у вихідні, неробочі або святкові дні), але існують випадки, коли протестні акції працюючих - мітинги, пікети, збори відбуваються одночасно із страйком, і це цілком дозволяється законодавством - частина дев’ята статті 19 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» (за умов відсутності обмежень в реалізації даного права судом відповідно до закону).
На останнє: страйк – це засіб тиску на роботодавця для того, щоб він задовольнив вимоги працівників. Спектральна дія інших акцій протесту може бути спрямована не лише на роботодавця (роботодавців), а, зокрема, їх дія може бути розрахована на органи державної влади й органи місцевого самоврядування.
Безумовно, страйк значно відрізняється від інших акцій протесту, але поряд з відмінностями, є і схожі риси страйку з іншими акціями протесту. Так, страйк, як і всі інші акції протесту виникає на тлі неврегульованих розбіжностей і носить, як правило, масовий, публічний характер, привертаючи увагу громадськості та ЗМІ.
Проаналізувавши характерні особливості страйку, які дозволяють відокремити його від інших акцій протесту соціального характеру, можна дійти простого висновку, що будь-який страйк є акцію протесту, але не будь-яка акція протесту є страйком.
Слід пам’ятати, що Кодекс України про адміністративні правопорушення встановлює відповідальність за порушення порядку організації і проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій, а Кримінальний кодекс України – за організацію масових безладів
У зв’язку із зазначеним, у разі виникнення проблемних питань в трудових колективах підприємств, установ, організацій області через порушення чинного законодавства про працю або колективних договорів (угод), для оперативного здійснення заходів щодо локалізації конфліктних ситуацій та поліпшення стану соціально-трудових відносин пропонуємо всім зацікавленим сторонам соціально-трудових відносин завчасно звертатися за допомогою до Відділення, яке знаходиться за адресою: м. Чернігів, вул. П’ятницька, 39, кімн. 909, тел.: (0462) 77-62-77, е-mail: dspp_chernigiv@ukr.net.