Заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми економічного і соціального розвитку Парафіївської селищної територіальної громади на 2024 рік
Заява
про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки
проєкту Програми економічного і соціального розвитку Парафіївської селищної територіальної громади на 2024 рік
1. ЗАМОВНИК - Парафіївська селищна рада (адреса: 16730, Чернігівська обл., Прилуцький р-н, смт Парафіївка, вул. Тараса Шевченка, буд. 62).
2. Вид та основні цілі документа державного планування, його зв`язок з іншими документами державного планування.
Програма економічного і соціального розвитку Парафіївської селищної територіальної громади на 2024 рік (далі-Програма) є документом державного планування місцевого рівня, яким визначаються пріоритетні напрями економічного i соціального розвитку, насамперед з метою подолання наслідків військової агресії російської федерації; прискореного відновлення, стабілізації економічного розвитку; забезпечення соціального захисту населення; створення сприятливих умов для діяльності усіх суб’єктів господарювання.
Програму підготовлено на основі аналізу розвитку населених пунктів, що входять до складу Парафіївської територіальної громади за попередній період та визначає цілі, пріоритети економічногоі соціального розвитку на 2024 рік, а також заходи, спрямовані на забезпечення необхідних умов для планомірного і послідовного наближення рівня життя мешканців громади до європейських стандартів за рахунок збалансованого використання внутрішнього і зовнішнього потенціалу та збереження унікальних духовних і культурних традицій.
Програма розроблена на короткостроковий період, виходячи із складної соціально-економічної ситуації в державі, введення воєнного стану через військову агресію російської федерації, наявних матеріально-технічних ресурсів, фінансових можливостей та з урахуванням:
- зібраної та опрацьованої інформації виконавчих органів, комунальних підприємств Парафіївської селищної ради, суб’єктів господарювання Парафіївської селищної територіальної громади;
- основних завдань цільових (комплексних) програм (додаток 1 до Програми).
У Програмі визначено основні пріоритетні напрямки економічного і соціального розвитку Парафіївської селищної територіальної громади (далі – ПСТГ) в цілому та у відповідних галузях (сферах діяльності), завдання та заходи, спрямовані на реалізацію визначених пріоритетів.
Термін реалізації Програми – 2024 рік.
Програма розробляється відповідно до ст. 143 Конституції України, Закону України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України» та постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2003 № 621 «Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проектів Бюджетної декларації та державного бюджету» (зі змінами), а також враховуючи особливості, встановлені Законами України: «Про правовий режим воєнного стану», «Про захист інтересів суб’єктів надання звітності та інших документів у період воєнного стану або стану війни», постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2022 № 252 «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» (зі змінами).
Програма повязана з Стратегією сталого розвитку Чернігівської області на період до 2027 року затвердженої двадцять першою сесією обласної ради сьомого скликання від 18 грудня 2019 року №4-21/VII та Стратегією розвитку Парафіївської об’єднаної територіальної громади на період до 2027 року затвердженої п’ятдесятою сесією сьомого скликання від 31 січня 2020 року.
3. Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів).
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті 3. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Програма охоплює усі види господарської діяльності: промисловий, агропромисловий і транспортний комплекси, енергозбереження та енергоефективність, житлово-комунальне господарство та комунальну інфраструктуру, освіту, охорону здоров’я, фізичне виховання та спорт, культуру, охорону навколишнього природного середовища, впровадження заходів щодо територіального планування тощо.
Для забезпечення виконання завдань формуються відповідні заходи, серед яких: нове будівництво свердловин питного водопостачання, розроблення схеми оптимізації водопостачання населених пунктів, облаштування зон санітарного захисту на системах водопостачання, ліквідація непридатних хімічних засобів захисту рослин на території громади, виготовлення, або оновлення топографічної зйомки всіх населених пунктів громади, виготовлення Генеральних планів, виготовлення планів зонування території, інших документів які, відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
4. Ймовірні наслідки.
а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:
В ході здійснення СЕО мають бути оцінені ймовірні наслідки реалізації Програми. Зокрема, мають бути оцінені наслідки для таких складових довкілля:
атмосферне повітря; водні ресурси; відходи; земельні ресурси; біорізноманіття та рекреаційні зони; а також наслідки для здоров’я населення.
б) для територій з природоохоронним статусом
На території Парафіївської територіальної громади розташований національний історико-культурний заповідник «Качанівка», державний дендрологічний парк Тростянець», агросадиба зеленого туризму «Соколиний хутір» та Тростянецький приватний краєзнавчий музей.
Під час здійснення СЕО необхідно оцінити ймовірні наслідки для територій з природоохоронним статусом.
в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:
транскордонні наслідки відсутні в рамках зазначеної стратегічної оцінки.
5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено.
Зважаючи комплексність рішень проєкту Програми, що обумовлюється необхідністю виконання цілей Програми, призначених для різних видів промислово-виробничої, соціальної, комунікаційної діяльності, здійснюється розгляд виправданих альтернатив планованих рішень. При впровадженні заходів Програми, у порівнянні із існуючим станом, очікується позитивний вплив на навколишнє природне середовище, у тому числі на здоров’я населення. Найсприятливішим варіантом буде затвердження запропонованої Програми. В процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки буде розглянуто «нульовий сценарій» – тобто опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження зазначеного документа державного планування. Оцінку ефективності вказаної альтернативи буде відображено у Звіті про стратегічну екологічну оцінку.
6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки.
Для проведення стратегічної екологічної оцінки буде використана наступна інформація: регіональну доповідь про стан навколишнього природного середовища в області; екологічний паспорт області; статистичну інформацію щодо стану довкілля та здоров’я населення; дані моніторингу існуючого стану довкілля (кліматичні, метеорологічні, гідрологічні спостереження, дані про фонове забруднення та ін.); інформацію, яка міститься в інших законодавчих актах і має відношення до проєкту Програми; іншу доступну інформацію.
Під час проведення стратегічної екологічної оцінки будуть застосовані такі аналітичні методи: аналіз тенденцій, оцінка ймовірних наслідків відповідно до контрольного переліку, експертний аналіз. Також будуть використані такі методи участі громадськості, як інформування, консультування, опитування, коментування, обговорення тощо.
З огляду на обмеженість часових рамок розроблення Програми і
фінансових ресурсів немає необхідності проведення досліджень.
7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування.
Під час здійснення СЕО передбачається розглядати заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків на довкілля, визначені законодавством та нормативно-правовими актами.
Згідно з Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог:
а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;
б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;
г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров’я населення;
д) збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;
е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб.
Заходи спрямовані на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення,
усунення значного негативного впливу на об'єкти тваринного світу під час
провадження планованої діяльності, у відповідності до вимог статей 9, 37, 39,
40 Закону України «Про тваринний світ»:
збереження умов існування видового і популяційного різноманіття
тваринного світу в стані природної волі;
недопустимість погіршення середовища існування, шляхів міграції та умов
розмноження диких тварин;
збереження цілісності природних угруповань диких тварин;
запобігання загибелі тварин під час здійснення виробничих процесів;
охорону середовища існування, умов розмноження і шляхів міграції тварин;
недоторканість ділянок, що становлять особливу цінність для збереження
тваринного світу;
розроблення і здійснення заходів, які будуть забезпечувати збереження
шляхів міграції тварин.
Заходи спрямовані на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення,
усунення значного негативного впливу на здоров'я населення При здійсненні
планованої діяльності у відповідності до вимог статті 24 Закону України «Про
забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» з метою
відвернення і зменшення шкідливого впливу на здоров'я населення шуму,
неіонізуючих випромінювань та інших фізичних факторів будуть розглядатися:
відповідні організаційні, господарські, технічні, технологічні, архітектурнобудівельні та інші заходи щодо попередження утворення та зниження шуму до рівнів, установлених санітарними нормами;
заходи радіаційної безпеки, відповідних санітарних правил, а також заходи
встановлені нормами, іншими актами законодавства, що містять вимоги
радіаційної безпеки.
8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку.
Структура звіту про стратегічну екологічну оцінку до Програми має
враховувати вимоги статті 11 Закону України «Про стратегічну екологічну
оцінку» і містити інформацію про характер проектних рішень з урахуванням
сучасних знань і методів оцінювання.
Пропонується така структура звіту:
1) зміст та основні цілі Програми, її зв’язок з іншими документами
державного планування;
2) характеристика поточного стану довкілля м. Києва, у тому числі
здоров’я населення;
3) характеристика стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану
його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за наявності таких
територій);
4) основні екологічні проблеми м. Києва, у тому числі ризики впливу на
здоров’я населення, які стосуються Програми;
5) зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із
запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на
міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються Програми, а також
шляхи врахування таких зобов’язань під час її підготовки;
6) ймовірні наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;
7) заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та
пом’якшення можливих негативних наслідків виконання цілей і заходів
Програми;
8) обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис
способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка;
9) заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання
заходів та проєктів Програми для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;
10) опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі
для здоров’я населення (за наявності);
11) резюме нетехнічного характеру
9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції та строки їх подання.
Зауваження і пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми економічного і соціального розвитку Парафіївської селищної територіальної громади на 2024 рік подаються до Парафіївської селищної ради (вул. Тараса Шевченка, буд. 62, смт Парафіївка, Прилуцький район, Чернігівська обл., 16730), е-mail: inbox@parafiivka-sr.gov.ua.
Строк подання зауважень та пропозицій становить 10 днів з дня офіційного опублікування.
Пропозиції та зауваження, подані після встановленого терміну, не розглядаються.
Завантажити (docx)